anncathrin -
Hjem Add Om meg Kontakt

Å dra fra New York var noe av det vondeste jeg har vært med på. Det å stå opp å vite at man skal tilbake til gamle vaner og et sted man ikke trives på, da man er i et land man føler seg hjemme i - er rett og slett helt jævlig. Det ble også veldig mye venting, som gjorde at det ble mer tid til å tenke.

Etter å ha stått opp og pakket helt ferdig, satt vi i lobbyen på hotellet fra 13-17. På den tiden var jeg kun ute en kjapp tur for å kjøpe en leke til Chanel, og en kopp. Da taxien kom, var det rushtid og vi brukte sikkert 1,5 - 2 timer fra Paramount Hotel til JFK. På JFK gikk sikkerhetskontrollen lekende lett, og der satt vi ganske lenge før vi endelig kunne gå ombord i flyet.

Da vi lettet begynte jeg jo så klart å gråte, og alt var egentlig bare veldig irriterende. De to som satt foran snakket HELE turen på over 6 timer, og gutten bak kastet opp. Matlysten var på bunn, og egentlig angrer jeg på at jeg ikke bare ble igjen! haha. Vi landet i Norge nøyaktig 10:54, til sol og fint vær. Selv om det var kjipt å komme hjem, ventet en god og kosete pus hjemme! Var hvertfall godt å se henne, og godt å se at hun har blitt godt passet på av Marthe den siste uken :- )
Selv om denne fine turen er over, er det definitivt ikke siste gangen jeg setter føttene mine på amerikansk jord!

• 1

Dagen i dag har både vært trist og bra. Fikk kjøpt inn siste rest og gikk bare litt rundt på TS i dag, før vi satte oss ned å spiste cupcakes på en kakebutikk. Deretter ble det noen flere butikker, før vi bestemte oss for å dra tilbake på hotellet for å slappe av en liten stund.

Dagens middag ble spist på Red Lobster, og gud bedre så god mat! Brød og cæsarsalat ble servert til forrett, og til hovedrett spiste jeg noe kalt Seaside Shrimp trio. Dette var reker tilberedt på tre forskjellige måter. Hvitløksmarinert, kremete og gratinert, og innbakt scampi. Bør prøves!

Tilbake på hotellet igjen var jeg både mett, trøtt og alt var ekstremt følelsesladd. I tillegg gikk det opp for meg at jeg faktisk drar hjem i morgen, da jeg skulle gi hadekos til storebror. Det er så uvirkelig. Drømmen min om å dra til USA har blitt sann, og jeg har fått opplevd så utrolig mye. Jeg føler meg som en helt annen person her, og jeg føler jeg kan være meg selv uten å nøle. Det å måtte dra hjem igjen til Brumunddal kommer til å bli en nedtur, bokstavelig talt. Har alltid sagt at USA er mitt land, og etter denne turen er jeg fortsatt sikker på at det er her jeg hører hjemme.

Lokal tid: 00:55

Det her har virkelig vært en av de beste dagene her nede. Våknet av solstrålene som tittet inn gjennom vinduet, og så rett opp på en knallblå himmel. Det kunne jo ikke bli annet enn perfekt å dra opp i Top of the rock på rockefeller i dette været! Kjøpte sun&stars-billett (du kan besøke top of the rock observation deck 2 ganger på en dag), så første visitt på toppen var vel rundt 13:30. Først gikk vi en del rundt på senteret for å slå av litt tid, deretter ble vi stående i en kø til heis #1, før vi kom opp til sikkerhetssjekk. Her var det samme prosedyre som i en sikkerhetssjekk på flyplassen, bare at det tok litt kortere tid. De scannet vesker, elektronikk etc., så måtte vi gå gjennom en scanner - før vi ble tatt bilde av og sendt videre til et venterom. Der ble vi stående en stund, før vi ble ledet inn til en ny kø som tok oss opp til 67. etasje! Har aldri sett noe finere hele mitt liv, ikke en gang høsbjørtoppen kan sammenlignes med det her! Det var rett og slett helt uvirkelig.

Etter en del titting og etter å ha tatt en del bilder, gikk turen videre til Central Park - også det perfekte stedet til finværet! Her så vi både fulger, skilpadde og ekorn, i tillegg til masse folk så klart. Var mange ute på tur, men det var også en del folk på skøytebanen. Forresten så vi også på skøyteløperne ved Rockefeller, og jeg trodde jeg skulle le meg ihjel. Først var det en liten gutt som sikkert var på isen for første gang, og han gikk i stedet for å skøyte stakkar. Falt mer enn han sto, og kom seg nesten ikke opp. Det morsomste var da en annen mann kom mot han, gikk halvveis ned i spagaten og senere lå han å spraket på isen - HAHAHA, for et syn! Ler enda. Bambi på glattisen deluxe edition.

Tiden går utrolig fort når man går rundt i New York. Etter en visitt innom Abercrombie&Fitch, Nike Store og Apple-Store(?), Top of the rock og Central park, var allerede klokken blitt 18:00, og da gikk turen til Friday's. Bestilte innbakt scampi, og heiv i oss maten for å rekke Top of the rock #2 i solnedgangen.

Gang #2 i Top of the rock gikk mye raskere på vei opp, og heldigvis rakk vi å se solnedgangen! Rakk ikke å ta så mange bilder, men å se det med egne øyne er like viktig og like fint som å fange det på kamera. Bildet rett under har en snev av siste "solnedgangs-rest" til høyre, men uansett tror jeg alle bildene snakker for seg selv. Har du sett noe så fint? Fly på himmelen, Empire State Building, Brooklyn Birdge, Times Square og hele New York City.

Parfyme - Abercrombie&Fitch | Hettegenser - Top of The Rock | Genser - GAP | Deksel - Top of The Rock

• 1

I dag, 28. mars, var det 28-årsjubileum på Disney Store, og det måtte selvfølgelig feires! Med på kjøpet ble det bursdagshatt og mikkemus-ører til de aller første. Disney Store er en butikk man MÅ inn i da man er i New York. Ikke nødvendigvis fordi det er superfancy, men fordi alle vil kjenne igjen noe der - og det er et helt ekstremt utvalg. Som sagt før, er det også veldig billig der, i forhold til i norske lekebutikker!

Dagen startet forsåvidt med shopping, og det var planer om en rolig dag. Den rolige dagen endte med 2 timer inne på Forver 21, og noen få innkjøp.

Etter shopping, bestemte vi oss for å dra på Madame Tussauds. Noen sier det er oppskrytt, men jeg vil si at det er en fin opplevelse som er verdt både tiden og pengene. Det var en del folk, men man trengte ikke å stå lenge å vente for å kunne ta bilde av seg selv med en stjerne. I tillegg til voksdukker, fikk vi se en film i 4D. Ante fred og ingen fare, og plutselig står vannspruten midt i trynet. Skremmende, men gøy!

En liten svipptur oppom hotellet for å hvile, ble etterfulgt av en bedre, sunnere middag på John's Restaurant (igjen). I dag spiste jeg kalkunbryst og brokoli, på en seng av hvitvin. Maten på denne restauranten er virkelig god!

Til slutt måtte jeg prøve å få et bilde MED Matthew Morrison, og ikke bare AV. Møtte opp rett før showet var ferdig, og etter en times venting kom han endelig ut! Fikk bilde med han, og autografen på mobildekselet. Fikk også bilde med så og si alle som er med i Finding Neverland, som Kelly Grammer etc.

Lokal tid: 00.42

For en lang og slitsom, men utrolig bra dag! Startet med at vi skulle ta taxi fra hotellet til Ground Zero, og når vi kom ut fra hotellet sto det en limousin utenfor. Såklart tuller man med "Se, der er taxien våres jo", og tror du ikke det var det? Jo, det var det. Hvor mange kan si at de har kjørt limousin i New York? JEG KAN! Har aldri vært i nærheten av å kunne se innsiden av en limousin, så å få denne opplevelsen i New York kunne jo ikke blitt bedre!

Ute av limousinen og nede på bakken igjen ventet et helt annet inntrykk. Det neste nå var nemlig Ground Zero. Atmosfæren, stillheten, byggene og minnestedene var både sterkt og vakkert å se. Tenk at så mange mistet livet i en så forferdelig ulykke. Det er fantastisk at det har blitt et så fint minnested for de omkomne, og at det er mulighet for alle å kunne besøke fontenen og minnemerket. Noen steder lå det også hvite roser ved siden av navnene, som mulig er lagt der av pårørende. Ground Zero er absolutt noe som må oppleves, uansett hvor følelsesladd det kan bli.

Det var forresten på Ground Zero vi startet den heftige gå-turen vår på 1,7mil. For videre fra Ground Zero, gikk vi ned til Battery Island for å ta en titt på den kjente fruen på vannet - Statue of Liberty! Var jo et stykke unna, og det hadde sikkert vært litt gøy å ta ferge over - men bare det å se frihetsgudinnen er jo en opplevelse. Fint var det hvertfall!

Den lille prikken til høyre for meg er frihetsgudinnen. Mulig det trengs forstørrelsesglass!

Etter frihetsgudinnen var det Wallstreet som sto for tur. Det var noen fine bygninger der, men ellers var det ikke et strøk/en gate etter min smak. Har på en måte ingen tilknytning til alt det med aksjer osv., så det ble egentlig bare en liten vandretur bare for å ha vært der.

Rett etter Wallstreet ble det pause på Starbucks, noe som faktisk var første gangen etter jeg kom ned hit! Har drukket en del Frappe Caramel i Norge, men jeg har aldri fått en så perfekt blandet frappe som jeg fikk i dag! De har gjort det et par år lenger, for å si det sånn.

Pace University ble neste stopp. Det er her storebroren min går på skole, og heldig som han er - ligger skolen rett ved Brooklyn Bridge. Brooklyn bridge var P-E-R-F-E-K-S-J-O-N. For et formgivningshjerte var det ufattelig fint å se konstruksjonen av en bru så gjennomført. Det er mange fine bruer her i verden, men Brooklyn var helt perfekt. Den var ganske lang å gå over og tilbake, men det var helt klart verdt det.
    Det var også mange hengelåser rundt om på bruen hvor folk har blitt fridd til, noe jeg synes er koselig. Ble også spurt om å ta bilde av et fint par på bruen, og da hadde både formginvningshjertet og fotohjertet fått en stor nok overdose av glede for dagen!

Fra Brooklyn Bridge gikk spaserturen videre til Chinatown og deretter Soho. Her tok jeg forsåvidt ingen bilder, litt fordi det var uinteressant for min del - og litt fordi vi var både i dårlige/fattige/shabby strøk, og i noen overdådige strøk. Det er morsomt å ha kjent på den frykten man har når man er i de dårlige områdene, og deretter gå i de fine strøkene - men jeg hadde holdt meg langt unna de dårlige strøkene alene.

Til tross for at Chinatown og SoHo ikke helt var min greie, kom vi der i mot til New York University og Washington Square Park! Dette området var mye fredligere og det var faktisk veldig fint her! Kjenner også en som går på skole her, så det var litt ekstra gøy å se hvor han studerer også.

Empire State Building ca midt i bilde

Så alt i alt (utenom gåturen til John's Restaurant og tilbake til hotellet for dessert), ble den "lille" gåturen så lang som 1,7mil - og jeg er utrolig glad for at vi tok en såppas lang gå-tur, slik at vi kunne oppleve mer av forskjellige "klasser", og se flere steder. Det var langt, men en taxi ville ikke utgjort like mange opplevelser! Nå kjenner jeg at det skal bli godt å sove, før det blir en ny dag og nye opplevelser i morgen :- )

Lokal tid: 0032

Til frokost i dag ble det Egg & Ham Bagel fra hotellet, og det var godt - men en smule for mektig til å være frokost. Videre gikk turen til Macy's, noe de fleste skryter av. Helt ærlig vil jeg si at det er ekstremt overvurdert og oppskrytt, da det er rotete, stort og faktisk ganske dyrt mange steder. Det var jo mye der, men enten var det for dyrt - ellerså var det ikke fint nok til å brukes penger på. Men det er jo så klart smak og behag :)

Etter Macy's kom høydepunktet, eller hvertfall en av mine aller største jentedrømmer; Å handle på Victoria's Secret. Her var det fint både inne og utenpå, og jeg møtte kun hyggelige mennesker der. Kvinnen som hjalp meg, målte fort ut BH-størrelsen min, og ut fra det fikk jeg endelig kjøpt med meg en VS-BH! (bilde av innkjøp nederst.)

Empire State Building er så og si naboen til VS, og det er rart å stå å se opp på en så svær bygning, som er så populær. Tror ikke helt det synker inn med en gang, for det er så vakkert og fint i den byen her - at jeg kunne grått av glede resten av kvelden!

Lunsj/middag ble spist på 5 Boro Burger, og jeg valgte Chicken Quesedillas og lemonade. Alt for god mat, og drar gjerne hit igjen!

På tur tilbake til hotellet etter handleturen

Og hvem sa vel at Ann Cathrin sin kjendisjakt var over? Det er den ikke. I dag gikk jeg ned igjen til stedet det kom ut skuespillere på i går, og så fort jeg var der kom det to nye rett etter hverandre! Den lille gutten på bilde under var supersøt og spurte om vi skulle ta bilde sammen (noe jeg gjorde), men bildene i dag ble så dårlige at de burde blitt sensurert, haha.. Uansett hvor unge eller gamle de er, er det fortsatt like gøy hver gang! Hvis noen har tips til å kurere fangirling, tar jeg gjerne i mot!

Handling ble det tid til i dag, og favorittbutikken hittil er uten tvil Forever 21, i tillegg til VS! Greie priser og utrolig fine klær! (VS er dyrt)

Blå skjorte - Forever 21 | BH - Victoria's Secret | Fotoalbum til Polaroid - Urban Outfitters | Kompaktpudder - MAC | Legofiguren fra i går

Lokal tid: 01:07

At man kan bli så overbevist om at en by er så fantastisk på kun en dag, er helt utrolig. Dagen startet bra på hotellet, da storebror kom på besøk. Videre ble det frokost/lusnj på Satya Eastern Kitchen, hvor vi fikk omelett med dagens "topping", sammen med stekte potetbåter og et utrolig godt, grovt brød. Billig, godt og det beste er vel at dineren ligger i samme bygg som hotellet! (Legg merke til hvor sinnsykt fint hotellet er)

Etter litt mat begynte omvisningen i byen, slik at jeg skulle få se litt av alt - forså gå tilbake senere der jeg likte meg best. Først ut var Time Square, og det er faktisk helt likt som man ser på film/tv/bilder. Uvirkelig, men sant. På Time Square er det også en egen Disneybutikk, og er man født i den generasjonen jeg er født i - er det ikke annet enn superkoselig, og ikke minst morsomt, å kunne se høye vegger fylt opp av barndomsminner. Lekene er også utrolig billige i USA i forhold til i Norge. Du kan få en dukke til 100kr, som kanskje hadde kostet mot 4-500 i Norge. Godt noen tar vare på barna!

Etter Time Square gikk vi i forskjellige gater og butikker, og endte etterhvert opp ved 5th Ave. Her var det fint, men det var også mange dyre butikker siden det er i turist-strøket. Klarte å holde lommeboken lukket for dagen, og brukte derfor heller tid på å ta masse bilder av den fantastiske byen! (Hvis vi ser bort i fra at jeg lagde min egen legofigur! Kommer bilde senere)

Når jeg våknet i dag tidlig var det sol og blå himmel, og da vi gikk ut ble det etterhvert overskyet. Når vi nesten var i enden av 5th Ave begynte det så klart å regne, så da gikk turen tilbake til hotellet for å slappe litt av, før vi spiste mat på restauranten til hotellet. (Det er alltid live DJ i resepsjonen på hotellet, noe dere kan se under. Det er også en mørk, koselig og kanskje litt "nattliv"-følelse over det hele).

Til mat ble det "Organic Salmon", som var laks på en seng av poteter og forskjellige løker, med en slags rotsaus på toppen.

Når man først er i New York kan man jo utnytte enhver sjanse til å oppleve ting flest mulig ganger, så allerede i dag ble det besøk på Time Sqare på kveldstid også. Time Square må oppleves av enhver person, for lysene, folkemengden og atmosfæren kan absolutt ikke beskrives. Her blir det nok flere kveldsturer i løpet av turen!

Er man turist, så er man turist.

På vei tilbake til hotellet som ligger noen få meter fra Time Square, ble vi plutselig stoppet av en liten folkemengde. Det viste seg at showet "Finding Neverland" var over, og noen av skuespillerne var på vei ut i biler. Først kom Matthew Morrison, fra Glee, ut, og senere kom en frue kalt Laura Michelle Kelly. Laura var utrolig hyggelig! Hun brukte god tid til å snakke med hver enkelt og stresset ikke i heletatt. Hun strakk fram hånda og spurte "Hey! What's your name?" og virket supersøt! Fikk bilde med henne, og det er jo virkelig perfekt timing for en som aldri vokser fra fangirl-alderen. Ble utrolig stygt, men kjendis er kjendis!

Lokal tid: 00:50

Grønland

JFK

Nå har jeg akkurat inntatt senga etter en nokså hektisk dag. Flyturen gikk helt greit, til tross for at det tok mellom 7 og 7,5 time. Så på et par filmer, spilte litt soduko og tok en del bilder. Er også helt ekstremt nysgjerrig når det gjelder det som er på bakkenivå, og siden jeg fulgte med såppas ofte fikk jeg med meg Grønland! Noe så fantastisk! Ble nesten mer fascinert av å se Grønland, enn jeg har blitt av det lille jeg har sett av NYC til nå (taxitur fra JFK til hotellet, haha). I morgen blir det nok motsatt, men vi får se hva dagen bringer. Byen virker til nå veldig stressende og rotete, men satser på at brodern leder meg på rett vei!

• 0

Alle har en drøm her i livet, har vi ikke? Min har alltid vært å sette føttene mine på amerikansk jord, og i morgen skjer det! Jeg vet ikke helt hva jeg føler egentlig, det er en blanding av alt. Jeg er nervøs for flyturen, og vet ikke om jeg skal gråte eller le fordi jeg er så spent. Det største spørsmålet er vel egentlig om New York vil stå til forventningene eller ikke. Man danner seg jo alltid et kanskje for urealistisk, perfekt bilde av ting som virker fjernt til vanlig.

Uansett er kofferten nesten pakket helt ferdig, og kameraet er ladet opp. Morgendagens antrekk er klart, og passet er plassert trygt i veska. Før jeg drar har jeg både historieprøve og framlegg i kunsthistorie, i tillegg må jeg gjøre mitt beste å holde meg våken på flyet - slik at jeg ikke blir for hardt rammet av jetlag! Morgendagen blir nok litt i det mest spennende laget.
    Gleder meg likevel til å se min kjære storebror igjen, og det er uvirkelig at jeg får oppleve byen sammen med han - og at jeg får se hans nye hjem!
    Krysser fingrene for at alt klaffer og at dette blir tidenes tur!